شما اینجا هستید:

اهمیت و نقش فرش در دکوراسیون داخلی چیست؟

یکی از فاکتورهای مهم و ثانیرگذار که می تواند به تنهایی به خانه‌ی شما روح و جان ببخشد، انتخاب فرش مناسب است. فرش و قالی در دکوراسیون خانه‌ها، به خصوص در خانه‌های ایرانی حرف اول را می زند اما انتخاب فرش مناسب فقط منحصر به رنگ و طرح آن نیست. در این مقاله از فرش کرامتیان ، با اهمیت و نقش فرش در دکوراسیون داخلی آشنا می‌شوید.

اصولا فرش های خوب و با کیفیت در رنج قیمتی بالایی قرار دارند و زمانی که یک فرش را می خریم این قصد را داریم که به صورت طولانی مدت از آن استفاده کنیم، بنابراین داشتن دقت کافی را در تهیه و خرید فرش موردنظرمان ضروری است. بدون شک فرش ها و قالیچه ها نقش بسزایی در دکوراسیون داخلی خانه ها دارند به طوری که اگر با دقت و متناسب با سایر وسایل موجود در منزلتان انتخاب شوند به طرز معجزه آسایی به زیبایی فضایتان می افزایند در حالیکه با انتخاب اشتباه فرش، ممکن است تناسب و زیبایی کل فضای مورد نظرتان از بین برود و همچنین سایر وسایل نیز جلوه خود را از دست خواهند داد.

در این مقاله قصد داریم بیان کنیم چطور یک فرش در دکوراسیون داخلی تاثیرگذار است و چه مواردی اهمیت دارد، پس تا انتها با ما همراه باشید.

۱.تاثیر فرش در فضای داخلی

مبلمان و میز، آینه و کنسول و تابلو ها، آباژور برخی از مهم ترین عناصری هستند که در خانه های ما وجود دارند، اما برای چیدمان آنها در کنار هم به یک عنصر نظام بخش نیاز داریم تا بتواند همه این اجزا را به بهترین شکل در کنار یکدیگر قرار دهد یکی از مهم ترین وسایلی که در این مورد می تواند بسیار کمک کننده باشد، فرش است.

تناسب فرش، مبلمان و عناصر دکوراتیو مورد استفاده در فضا از اولین نکاتی است که باید در چیدمان خانه به آن توجه شود؛ به عنوان مثال بهتر است در سبک مدرن با مبلمان ساده و بدون تزئینات از فرش هایی ساده و مینیمال با حال و هوای مدرن استفاده کنیم یا اگر چیدمان به سبک کلاسیک است، استفاده از فرش هایی با نقشه های اصیل و سنتی مانند فرش هایی با نقشه های ایرانی بهترین انتخاب است. اگر در خانه خود بیشتر از رنگ های روشن استفاده کردید و بافت و طرح کمی در وسایلتان وجود دارد ، بهترین انتخاب میتواند یک فرش ایرانی با رنگ های تیره ی غالب و طرح و نقش های نسبتا بزرگ باشد.

 

نکته: هماهنگی فرش با رنگ دیوارها، مبلمان، پرده ها از مواردی است که بسیار تاثیرگذار است.

۲. تاثیر ایجاد تضاد با استفاده از فرش ها در دکوراسیون

گاهی هم طرح و یکرنگ بودن همه وسایل در یک محیط باعث بی روح شدن فضا خواهد شد ، بنابراین بهتر است جهت ایجاد حس شادی و جذابیت بیشتر فرشی انتخاب نمایید که طرح و رنگ آن با سایر وسایل کمی در تضاد باشد این کار به تنهایی می تواند باعث ایجاد یک هارمونی جذاب در بین وسایل شود.

۳.استفاده از چندین فرش در چیدمان

برخی افراد تمایل دارند از چند لایه فرش بر روی هم استفاده کنند ، در این حالت پیشنهاد می‌دهیم یک فرش کنفی بزرگ با رنگی خنثی را در زیر و فرشی طرح دار را بر روی آن قرار دهید. استفاده از رنگ های مکمل روش بسیار مناسبی برای زیبا تر کردن فضا می باشد، برای این منظور می توانید بعد از انتخاب فرش مورد نظرتان سایر وسایل مانند کوسن های مبلمان و یا پرده را با رنگ های مکمل آن تهیه نمایید.

چطور فرش مناسب برای هر قسمت از خانه را انتخاب کنیم؟

نوع کاربرد قسمتی از خانه که در نظر دارید برای آن فرش تهیه کنید، نیز در انتخاب فرش موثر خواهد بود برای مثال:

  • انتخاب فرش برای ناهار خوری

اگر قصد دارید برای اتاق نهار خوری فرش تهیه کنید استفاده از فرش هایی با طیف رنگی بیسکویتی می تواند انتخاب مناسبی باشد.باید فرش را طوری زیر میز غذاخوری قرار دهید که پایه های صندلی در هنگام عقب آمدن حتما روی آن قرار بگیرد. دقت کنید ابعاد و شکل فرش باید متناسب با ابعاد میز غذاخوری باشد و زمانی که زیر میز قرار می گیرد پنهان نگردد. از آنجایی که میز غذاخوری بخش مرکزی فرش را پوشش می دهد، دقت کنید که فرش به اندازه ای بزرگ باشد که الگو و بافت آن در اطراف میز غذاخوری دیده شود.

  • انتخاب فرش برای اتاق نشیمن

سعی کنید از فرش هایی با تم رنگی خنثی استفاده کنید، براى فضاهاى پر رفت وآمد مثل اتاق نشیمن و فضاى ورودى خانه، فرش هاى روشن و با بافت ظریفو به اصطلاح تراکم بالا انتخاب نکنید.اینگونه فرش ها در این مکان ها در معرض آسیب دیدگى بیشترى قرار مى گیرند. بهتر است در اتاق نشیمن، فرش را طوری قرار دهید که مبلمان به طور کامل بر روی آن بنشیند. این امر موجب می شود که همه اجزای مبلمان اتاق مانند یک گروه عمل کرده و متحد به نظر برسند. حالت دیگر این است که حداقل پایه جلویی مبلمان روی فرش قرار بگیرد. در این حالت هم چنان توجه به سمت مرکز اتاق خواهد بود. غیرمعمول ترین حالت هم این است که پایه تمام اجزا مبلمان( کاناپه، مبل تک و میز کناری) خارج از فرش باشد.

  • انتخاب فرش برای اتاق خواب

اگر اتاق خوابتان کوچک است و بیشتر فضا با تخت پر شده است، استفاده از موکت کفایت می‌کند و برای زیبایی بیشتر می‌توانید در قسمت کوچکی از کف اتاق که با تخت پر نشده است، یک قالیچه کوچک پهن کنید.اما اگر فضای اتاق بزرگ است و تصمیم گرفته‌اید تمام آن را با فرش پرکنید، باید توجه کنید که ابعاد فرش باید از ابعاد کف تخت بیشتر باشد و حتما فرش از دیواره‌های تخت در حد سی تا چهل سانتی‌متر فاصله داشته باشد. حالت سوم برای زمانی است که فضای اتاق شما تقریبا بزرگ است و قصد ندارید زیر تخت فرشی پهن کنید. در این حالت باید در پایین تخت یک فرش یا قالیچه طویل پهن کنید و بهتر است که اتاق کف‌پوش پارکت و چوبی داشته باشد.

نکته: برای آسان تر شدن کار طراحی دکوراسیون داخلی منزل خود بهتر است در قدم اول فرش خود را خریداری نمایید و مابقی وسایل را با نوع طرح و نقش آن تهیه کنید چراکه معمولا تهیه فرش در آخرین مرحله کاری سخت و زمان بر میشود ، اگر هنوز از نوع دکوراسیون خود مطمئن نیستید میتوانید رنگ فرش خود را رنگی خنثی انتخاب نمایید.

نکته ۲: فرهنگ و سبک زندگی شما عامل تاثیرگذار دیگریست در انتخاب نوع و رنگ فرش ، اگر عادت دارید با کفش بیرون در خانه رفت و آمد داشته باشید و یا میهمانی هایتان به گونه ایست که اکثرا با کفش بر روی فرش پا میگذارند ، اگر کودک نوپایی دارید و یا از حیوانی خانگی نگهداری میکنید ، بهتر است فرشی انتخاب کنید که طیف رنگی آن تیره و سایز آن کوچک باشد چراکه علاوه بر دیر تر نشان دادن کثیفی ، شستشوی آسان تری نیز خواهد داشت

نکته ۳: البته بر خلاف تصور خیلی از افراد استفاده از فرش های خیلی کوچک برای فضاهایی با مساحت کم نه تنها به بزرگ جلوه دادن آن کمک نخواهد کرد بلکه باعث میشود فضای مد نظرتان کوچکتر نیز نشان داده شود. بهتر است برخی از فضاهای خانه خود مانند لبه دیوارها را خالی نگه دارید چرا که وجود فضای خالی مناسب ، سبب بزرگ تر و زیباتر شدن خانه تان خواهد شد.

 

امیدواریم این مطلب برای شما مفید باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.