شما اینجا هستید:

مهمترین نکات در نگهداری از فرش ماشینی چیست؟

فرش ماشینی مانند هر وسیله دیگری نیاز به مراقبت و نگهداری صحیح دارد. نگهداری اصولی از فرش باعث افزایش عمر مفید آن می شود. اگر شما اصول نگهداری فرش ماشینی را بدانید می توانید سال های بیشتری از زیبایی و طراوت یک فرش استفاده کنید. فرش‌ها یکی از وسایل گران قیمت هر خانه ای هستند پس دانستن این اصول برای هر کسی لازم است.

در این مقاله ما تمامی نکات در خصوص نگهداری اصولی و صحیح از فرش های ماشینی را بیان کرده ایم، پس تا انتها با ما همراه باشید.

 

روش های مراقبت از فرش ماشینی

عموم مردم تفاوت زیادی بین انواع فرش ماشینی قائل نیستند . به طوری که روش های شستو شوی فرش ماشینی و تابلو فرش و فرش دستباف را یک جور می دادند اما هر کدام از این ها روش مربوط به خود را دارند.

۱. نحوه شستشوی فرش ماشینی

قبل از شستشو لازم است که حتما با یک جارو فرش را گردگیری کنید. سپس به یکی از روش های زیر شستشوی فرش را انجام دهید:

روش ۱:  برای شستشوی فرش از شامپو فرش استفاده کنید، به این صورت که نیم ساعت محلول شامپو فرش را با اسفنج روی فرش بکشید و سپس با یک دستمال مرطوب آن را تمیز کنید.

روش ۲:  برای شستشوی فرش از شرکت‌های مربوطه کمک بگیرید. بهترین وقت برای شستشو اواخر بهار و تابستان است. اگر در زمستان قصد دارید که فرش خود را بشویید توصیه می کنیم این کار را در منزل انجام ندهید. زیرا برای خشک کردن فرش دچار مشکل خواهید شد .

نکته:

۱. بهترین مواد برای شستشو فرش استفاده از صابون های کم اسید است. مواد پاک کننده با خاصیت اسیدی بالا به مرور زمان باعث کم دوامی و از بین رفتن تارهای فرش می شوند.

۲.برای سفید کردن ریشه‌های فرش هرگز از مواد سفید کننده استفاده نکنید. این‌گونه مواد فقط باعث پوسیدگی سریع ریشه ها خواهد شد.

۳.سعی کنید هفته ای یکبار با دستمالی مرطوب روی فرش بکشید تا پرزهای اضافه از سطح آن جدا شود.

۴.قسمت هایی از فرش که بیشتر در مسیر رفت و آمد هستند را در بازه زمانی کوتاه تری جارو کنید تا گردو خاک به عمق فرش نفوذ نکند.

۲.نحوه جارو کردن و گردگیری فرش های ماشینی

یکی از کارهای رایج در نگهداری از فرش ماشینی، جارو کردن آن است اما اگر به تعداد زیاد انجام شود باعث سایش فرش می شود. بهترین وسیله برای تمیز کردن گرد و غبار در فرش ماشینی استفاده از جارو برقی است که میزان سایش فرش را کم می کند. اما لازم است که یک سری نکات را رعایت کنید از جمله :

  • با توجه به میزان رفت و آمد حداقل هر دو هفته یک‌بار فرش را جارو برقی بکشید.
  • جارو برقی را در جهت خاب فرش بکشید.
  • استفاده از جارو برقی های با برس ضربه زننده برای جذب گرد و خاک بسیار مؤثر است.
  • استفاده از جاروی برقی در جهت‌های مختلف روی فرش سبب می‌شود جهت نخ خاب فرش به صورت نامنظم درآید و فرش ظاهری نامرتب پیدا کند.
  • استفاده از جاروی دستی برای جارو کردن فرش ماشینی به مرور زمان باعث ساییدگی سطح فرش می شود. حتی مقداری از گرد و خاک را به داخل فرش و بین پرزهای آن منتقل می کند.

یکی دیگر از راه های نگهداری از فرش گردگیری آن است که البته قبل از شستشو هم این کار باید حتما انجام شود. با گردگیری گرد و خاک فرش جمع می شود اما همین مرحله به نظر آسان نکات مهمی را دارد که در صورت رعایت نکردن به مرور زمان باعث فرسودگی فرش می شود.

  • گردگیری فرش‌های ماشینی را در هوای آزاد، روی یک طناب ضخیم و محکم انجام دهید.
  • هرگز از عصا یا چوب برای ضربه زدن به فرش ماشینی استفاده نکنید.
  • با ضرباتی به عمق پرز یا بافت می توان گرد و خاک را برطرف کرد.

۳.نحوه برطرف کردن لکه ها در فرش ماشینی

در صورت ریختن هر مایعی بر روی فرش سریعاً نسبت به تمیز نمودن و رفع لکه از روی فرش اقدام نمایید. این مسئله اهمیت بالایی در نگهداری فرش ماشینی دارد.

  •  لکه هایی مانند لکه ی چای و روغن یا چسبیدن آدامس اگر تمیز نشوند بعد از شستن فرش تثبیت می‌شوند.
  • شما قبل از شستن یا برطرف کردن لکه ‌ها از روی فرش ماشینی باید ثبات رنگ‌ها را آزمایش کنید. اگر هیچ رنگی پس نداد باید جاهای آسیب دیده را به یکی از روش‌های مخصوص رفع آن لکه تمیز کنید.
  • در صورت ریختن غذا یا نوشیدنی بر روی فرش، لازم است به سرعت ماده ریخته شده بدون هرگونه مالش از روی فرش جمع کنید.

نکته:

۱.اگر فرش شما توسط یه جسم داغ مثل زغال یا سیگار دچار سوختگی شود . دقت داشته باشید اگه سوختگی شدید و عمیق است و تا عمق ریشه نفوذ کرده است آن را برای رفو گر فرستاده تا ترمیم شود . چنانچه سوختگی زیاد نیست سعی کنید با دقت با یک قیچی ظریف پرز هایی که سوخته را جدا کنید  تا اثری از سوختگی باقی نماند . سپس مقداری از شامپو فرش را روی محل سوختگی قرار دهید تا برای مدتی روی آن باقی بماند سپس توسط پارچه ای مربوط سطح فرش را تمیز کنید.

۲.اگر آدامس به فرش یا پرزهای آن چسبید، قبل از هر چیزی با استفاده از یک قالب یخ آدامس را منجمد کنید و سپس با آرامی و بدون این که به فرش صدمه بزنید آدامس را جدا کنید.

۳. در صورت ریخته شدن مایعاتی مانند چایی و قهوه  از شامپو فرش برای پاک کردن لکه به جا مانده استفاده کنید . اما اگر روغن و چربی روی فرش ریخت ، بهتر است از شوینده های غیر اسیدی برای پاک کردن روغن کمک بگیرید . مایعات شیرین می تواند صدمه جدی به ریشه فرش بزند پس تا قبل از اینکه این مایعات خشک شوند به سرعت آن ها را بر طرف کنید.

اشتباهات رایجی که در نگهداری از فرش های ماشینی وجود دارد؟

۱. معمولا یکی از اشتباهاتی که افراد در مورد شستشوی فرش ماشینی انجام می دهند این است که پس از شست و شوی فرش در منزل یا حیاط ،آب باقی مانده در فرش را خارج نمی کنند. این کار باعث می شود که ریشه های فرش دچار پوسیدگی شود.

۲. برای این که فرش ماشینی منزلتان عمر بیشتری داشته باشد، بهتر در طی چند ماه محل پهن شدن آن عوض کنید. اگر فضای منزلتان برای جا به جای فرش فضای کافی ندارد، تنها کافی است با سر و ته کردن فرش به ماندگاری آن کمک کنید. در این صورت فرش به صورت یکنواخت پاخور خواهد شد که موجب آسیب به آن نمی شود.

۳. اگر تصمیم دارید فرش منزلتان را خودتان بشوید بهتر است قبل از آن به مواد تشکیل دهنده ریشه و الیاف فرش دقت کنید، زیرا ممکن است در رنگ نخ های فرشتان مواد شیمیایی باشد که توسط مواد شوینده پاک شود و یا حتی به رنگ های دیگر سرایت کند و به رنگ و ظاهر فرش صدمه جدی وارد کند.

۴. در استفاده از شوینده های قوی احتیاط کنید ، زیرا اکثر این شونیده ها خاصیت اسیدی دارند که به شدت برای فرش مضر خواهد بود . بهترین شوینده ای که برای شست و شوی فرش توصیه شده است  پاک کننده ای صابونی است که دارای خاصیتی نسبتا خنثی دارند .

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.